ROZHOVOR

 

Laydee V: "Když se jim to rozjede, tak se nic neděje..."

Původem opavskou Laydee V kdysi zajímalo, jak se mixuje hudba, tak si udělala kurz DJingu, neplánovaně se usadila v Londýně a pomalu si vyšlapala svou cestičku od hraní na festivalech po promotérskou činnost až k řízení vlastního labelu. V jeden studený podvečer jsem Veroniku vyzvedl nedaleko Oxford Circus a zapadli jsme do nejbližší kavárny. Hned od začátku na mě zapůsobila velkou sebedůvěrou, zároveň však u ní nechyběl přátelský přístup, a tak jsme si příjemně popovídali o jejích začátcích, zkušenostech i názorech na aktuální londýnskou scénu, kde už přes deset let hrává převážně minimal techno... Hezké čtení!

 

Jak se máš a na čem právě pracuješ, Verčo?

Mám se dobře, děkuji. Momentálně pracuji na novém minimal tracku, který mám v plánu vydat jako třístou nahrávku u mého labelu Platform 7even...

Řekni nám něco málo o sobě... Odkud pocházíš, jak dlouho žiješ mimo Českou republiku a co tě vůbec přivedlo k DJingu?

Pocházím z Opavy, mimo ČR žiju od roku 2000, kdy jsem po ukončení hotelové školy šla pracovat na zámořské výletní lodě. Pluli jsme kolem celého světa a tam jsem také začala po nocích hrát v baru pro zaměstnance a na párty pro posádku. Poté, co jsem skončila s loděma, jsem jela studovat na rok Business do Sydney, kde jsem si také udělala kurz pro DJe. Strašně mě totiž zajímalo, jak se míchá hudba z gramců a náš učitel byl navíc takový fajn týpek, který si zahrál třeba i ve filmu Matrix a byl strašně cool. :)

Laydee V

Proč jsi nezůstala hrát právě v Austrálii? A můžeš říci něco o tamější klubové scéně?

V Sydney jsem nehrála, protože jsem si dělala kurz až ke konci studia... Navíc se mi tam nevyplatilo zaplatit si DJ licenci, která byla v té době povinná (nevím jak je to nyní), protože jsem věděla, že mi bude brzy končit studentské vízum a poletím zpět domů. Jinak klubová scéna v Sydney byla pecka! Často jsme s kamarády chodili na house party a do undergroundových klubů, kde se hrál převážně minimal.

Jak dlouho žiješ v Londýně a co tě sem přivedlo?

Po Sydney jsem byla půl roku na Bermudách, kde je sice hezky, ale moc se tam toho neděje, byly tam vlastně jen dva kluby. V jednom se hrál hip-hop a R´n´B, ve druhém house a ten byl pořád prázdný, takže jsem se rozhodla jet s kamarádkou do Londýna (i když náš původní úmysl byl Brighton), ale rozmysleli jsme si to po cestě. Původně jsem měla v plánu zůstat tady půl roku a ono už je z toho 13 let. :) Pro Anglii jsem se rozhodla hlavně kvůli tomu, že jsem nechtěla zapomenout angličtinu a tím, že je to kousek do ČR, tak se mi to zdálo jako dobrá volba a kompromis.

Laydee V

Jak bylo těžké dostat se na místní klubovou scénu? 

Bohužel mi to trochu trvalo... Poněkud jsem zpohodlněla, ale v roce 2010 jsem si tady v Londýně koupila CD přehrávače Pioneer a mixážní pult a během tří měsíců jsem získala první hraní v jednom klubu v Clapham Common. Hrála jsem párkrát i v jednom z nejznámějších klubů v Londýně Ministry Of Sound, ale moc se mi nelíbil jejich systém, nebo spíše způsob, jakým to tam řešili místní promotéři. Když jsem hrála ve dvou menších místnostech (Baby Box a Loft), tak jsem musela prodat předem 20 lístků a bylo přitom zakázáno je prodávat v oblasti, kde se klub nacházel. Promotéři mi psali ve tři ráno, kolik že jsem jich už prodala a kolik prý na párty dorazí lidí? Bylo to celkem stresujici, ale po pár letech jsem si tam zahrála znovu v už větší místnosti s jinými promótéry, kteří chtěli ať prodám lístků 40. Takže zase stres a neustálá kontrola prodeje a pak mi ještě určovali, jak mám hrát. To se mi moc nelíbilo, plus jsem nechtěla vydělávat peníze na kamarádech, takže jsem většinu lístků prodala pod cenou a nakonec jsem na tom i prodělala. Jinak tuším, že tady ten prodej lístků frčí dodnes, a to hned na několika místech, kdy první otázka, kterou ti promotér položí, zní: "kolik přivedeš lidí?". Teprve až pak se tě zeptá, co hraješ za muziku... Důležité je udělat první krok, začít s hraním, vyrazit ven a seznamovat se s lidmi, kteří akce pořádají a nebát se je oslovit. Také platí, že čím víc hraješ, tím víc lidí si tě všimne a pokud se jim líbí tvoje hudba, tak tě pak pozvou hrát pro ně.

Také ses zmínila, že jsi později začala pořádat svoje akce... Prozraď nám, kolik úsilí za tím bylo a v jakých klubech se akce konaly.

Na jedné nedělní after party jsem hrála s klukama, kteří mě pozvali, a díky tomu, že jsme si sedli, a měli podobnou představu ohledně organizace nové párty, jsme se rozhodli začít dělat vlastní akce, které jsme nazvali "NoNonSense". Získali jsme rezidenturu v Horse & Groom, kde jsme každý měsíc naši párty pořádali, ze začátku jsme byli čtyři, po měsíci už jen tři a pokaždé jsme si pozvali jednoho až dva hosty. Naše první narozeniny jsme pak slavili ve známém klubu Egg, kam jsme si pozvali mého oblíbence East End Dubs. Potom, co jsme přestali dělat akce tady, jsme hráli v Shoreditch Corner a taky v klubu Shelter, kde jsme se objevovali nejčastěji, ale měli jsme problémy domluvit se s majitelem na akcích dopředu, plus po nás chtěl stále více peněz za pronájem klubu. Nějak mě to věčné nahánění lidi a doprošování se o možnost něco zorganizovat přestalo bavit, tak jsem se rozhodla od projektu odstoupit a věnovat se produkci a labelu. Kromě "NoNonSense" jsem také pořádala nedělní after party "Elated" na Brick Lane, ale po pár měsících jsme to zrušili, protože nechodilo dost lidí a nevyplatilo se nám to.



Došlo i na nějaké nepříjemné situace, které jsi musela jako promotér v daný moment řešit?

Co se týká nepříjemných situací, tak se nám třeba stalo, že naši DJs, které jsme si pozvali, dorazili pozdě, opilí a pod vlivem drog. Jedna nejmenovaná DJka přišla nejen pozdě, ale během hraní si dávala čáry, jako by se nechumelilo... Taky se nám stalo, že nepustili naše hosty na guest listu do klubu a nebo jim také dali dvojnásobné vstupné, i když taková nebyla domluva, plus nechybělo klasické zrušení akcí na poslední chvíli, zaplacení méně peněz, než bylo slíbeno a podobně...

Jak bys porovnala dnešní klubovou scénu v Londýně s dobou, kdy jsi začínala hrát?

Dnešní klubová scéna ve srovnaní s dobou, kdy jsem přijela, se hodně změnila... Všechny kluby, které jsem měla velmi ráda, jsou zrušené, a kluby i bary se na mě zavírají moc brzy. Také oblast Shoreditch je úplně jiná - hraje se tu z 90% komerční muzika, což předtím vůbec neexistovalo. Na druhou stranu jsou tu teď nová místa, kde se dělají akce, jako třeba XOYO, Printworks nebo Oval Space...

Laydee V

Od roku 2014 se staráš o chod svého labelu Platform 7even a sublabelu PL7. Proč jsi ho založila a kam se za těch šest let posunul?

Platform 7even jsem založila v době, kdy jsem skončila s prací (dělala jsem účetní velvyslanectví Botswany v Londýně), čekala mě také operace ušního bubínku, a tak nějak jsem si řekla, že není nač čekat a musím jít do toho. Už v té době jsem dělala vlastní muziku, měla pár tracků venku, ale nebavilo mě čekat, jestli se ta hudba líbí, nebo ne a všimla jsem si, že většina majitelů vydavatelství už dostává tolik demo nahrávek, že je ani neposlouchají. Dalším důvodem bylo, že jsem taky chtěla dát možnost začínajícím, ale i zaběhlým producentům, a musím říct, že si dávám záležet a poslechnu si každé demo, které mi přijde... Ze začátku mi vycházely skladby co čtrnáct dní, ale chvíli nato jsem začala vydávat tracky a EPčka každý týden. Zpočátku jsem nedostávala moc demo nahrávek, tak jsem si dala tu práci a sama vyhledala a oslovila producenty a DJe, kteří měli věci na SoundCloudu a bavila mě jejich tvorba a hodně jsem ji hrála. Aktuálně už dostávám hodně demo tracků, plán mám nabitý i na půl roku dopředu, a díky tomu jsem se rozhodla v roce 2016 založit ještě PL7, což je sublabel Platform 7even, kde se víc soustředím na dark techno a minimal. Oba labely jsou zaměřené na undergroundovou muziku a pokud se mi tracky líbí, tak je vydám. :) 

Také máš hodně skladeb s jinými autory... Jak takové spolupráce probíhají? Dostáváš nabídky od jiných producentů a vybíráš si podle chuti, nebo jsou to producenti, které sis našla sama a jejich tvorba tě zaujala?

Pokud jde o spolupráci, oslovují mě sami producenti a také já oslovuji DJe a producenty, kteří mě baví...




Na jakých platformách tě můžeme aktuálně najít a podpořit tě?

Můžete mě podpořit na portálech SoundCloud, YouTube, Beatport, Spotify a dalších hudebních obchodech a streamovacích službách a samozřejmě mě najdete i na Facebooku a Instagramu... 

Řekni nám něco málo o svém studiovém vybavení... Jaký software, nebo hardware k produkci používáš?

Můj základní setup vypadá následovně: Macbook Pro, Logic Pro X, pluginy a sampler od Noiiz a nedám dopustit na reproduktory KRK Rokit 5 a sluchátka Sennheiser HD 25-1.

Laydee V

Kde všude a s jakými velkými jmény ses už po světě stihla podělit o pódium?

Měla jsem možnost hrát třeba v Robin Hood na Bermudách, Play 2 na Ibize, Otis Lounge v San Francisku, na festivalu Afterhills v Rumunsku, Fratelli Beach&Club na pláži Mamaia v Rumunsku, Bushwick A/V v New Yorku, ve Voyager a Club Buzatti v Chile, nebo třeba v amsterdamském klubu Adventune a Temptation Cancun v Mexiku. A těch jmen za tu dobu je opravdu hodně, za všechny můžu zmínit třeba tyto: Sasha, Sister Bliss, Paul Van Dyk, Bob Sinclar, Afrojack, Above & Beyond, Eats Everything, Steve Lawler, Dimitri from Paris, Ben Klock, Mark Fanciulli a Kruse & Nuernberg.

Před chvilkou na mě na Facebooku vyskočilo, že oznamuješ první akci pod svou značkou. Prozraď nám, jak probíhaly přípravy, na koho se můžeme těšit a kde se bude tahle premiéra odehrávat?

Jsem moc ráda, že můžu pozvat několik mých oblíbených producentů a také kamaradů na první Platform 7even label showcase. Je to denní párty, která bude probíhat v neděli 19. dubna v klubu Shoreditch Platform (velmi se mi líbilo místo i jméno). Kapacita klubu je 200 lidí a můžete se těšit na set nejen ode mě, ale také od těchto jmen: Steve Kelley, Nae:tek, Lee Gardner, Dasero a back 2 back set od Emile Carstens a GG4. Všichni jste zváni!

Jsi poměrně zcestovalá, tak nám kidně dej nějaké tipy na zajímavé kluby a festivaly po světě...

Pro milovníky hudby určitě doporučuji Ibizu, protože to je ráj pro DJe a pro lidi, co mají rádi elektronickou hudbu a pak také doporučuji čtení časopisů DJ Mag a Mixmag (online, nebo i časák).



Máš na závěr nějaké rady pro začínající DJs nebo producenty a čtenáře Techno.cz?

Chtěla bych dopředu popřát všem čtenářům pěkné Velikonoce a začínajícím DJům vzkázat, že pokud mají rádi hudbu a chcou začít s hraním, ať se do toho určitě pustí a vyberou si vybavení, které vyhovuje jim (někdo preferuje CD playery, jiní zase notebook a controler, nebo hraní z vinylu). Také bych jim poradila začít mixování hudby se skladbami, které mají rádi, a důležité je, aby je to celkově bavilo. A když se jim to rozjede, tak se nic neděje...

Děkuju za tvůj čas!


Ptal se Miky Rizek v březnu 2020.

foto: archiv

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016