ROZHOVOR

 

Hausaggregat: Manik byl na začátku, Manik je i u konce

Pátek v Microně v Praze Modřanech se zapíše do análů domácí houseové scény. Končí totiž djský projekt, který platí za jeden z nejlepších u nás. Dvojice Hausaggregat to balí a  na party Mikro@NYC s Američanem Manikem kluci odehrají poslední společný set pod tímto jménem. Tady je jejich exkluzivní rozhovor.

 

 

V Microně budete hrát poslední společný set, chystáte něco speciálního?

Abychom byli přesní tak to bude náš poslední set jako Hausaggregat. Určitě budeme hrát spolu i nadále. A nic speciálního nechystáme, nikdy jsme to nedělali, vždycky hrajeme písničky co nás baví a podle aktuální nálady. Ani jeden z nás není zastáncem předpřipravených djských setů, to potom ztrácí to kouzlo okamžiku. S tím souvisí taky fakt, že nám je nejlíp, když mužeme hrát celou noc a projít si celým spektrem hudby, která nás baví.

 

Proč to jako DJský duo balíte?

Balíme to jméno. Ten děj, co byl doteď. Byla to jedna fajn etapa. Každej říká, že jsme se zbláznili, ale my to tak cítíme. Pro nás to byl vrchol a na něm se může přestat s čistým štítem. Navíc přišlo Metro a najednou se musíš na všechno dívat trochu jinak. Nemůžem hrát každej víkend někde a už to ani nechcem. Nejdradši si zahrajem jednou, dvakrát za měsíc v Metru, kde si to celý nachystáme podle sebe. Změnily se trochu priority. A taky už nás nebaví být tak spojovani s jedním příběhem, s jedním soundem. Částečně se z té muziky stává levnej prodejní artikl. Málokdo z rádoby “deep house” djů ví, co ta muzika opravdu je a lidi už to vůbec neví. Najednou jsou všichni house. To se brzo vyčerpá. A u toho už být nechcem. Alespoň papírově.

 

 

Na fb jste k hraní na Mikro@NYC s Američanem Manikem uvedli, že krásnější rozlučku jste si nemohli přát, kruh se uzavírá. Můžete trochu rozvést, jak to myslíte?

Jde o to, že zrovna MANIK byl jeden z těch producentů, kteří hodně ovlivnili náš zvuk, když jsme spolu začínali hrát. Jména jako Jamie Jones, Lee Foss a vůbec celý zvuk Hot Natured a Hot Creations. To už je ale pro nás všechno pryč. Dneska už nás baví zase něco jiného, nebaví nás stát na místě, ale naopak zkoušet nové věci, co nikdo před tebou nezkusil a posouvat ty hranice trochu dál. A to samozřejmě nemluvíme jenom o hudební stránce. Takže v podstatě úplně jednoduše jde o to, že MANIK byl na začatku a MANIK je i “na konci”.

 

Platíte (stále ještě) za jedny z nejsehranějších DJs, jaká cesta k tomu vede? Můžete trochu popsat peripetie?

Jo, občas se to prý povede. To se tak stane, když se lidi propojí na jiné než jen té viditelné, hmatatelné úrovni. Jde o celkouvou náladu, o lidi kolem tebe, o prostředí a hlavně, jestli tomu věříš, že takhle je to správně. Pokud člověk neudělá žádnou zásadní chybu, chová se v rámci mezí slušně k okolí i k sobě, tak to prostě funguje. A to není jen o muzice. Funguje to tak všude, v každým jednání. Proto spolu můžem mít i klub, což je taky o penězích a to je pro nás něco nového. Jako lidi bychom se v základu nesnesli. Ale když je v tom něco víc, jdou i údajně nemožné věci. Někdo tomu říká víra. Čím víc jsme spolu hráli, tím snažší toho bylo dosáhnout. Někdy se to samozřejmě taky úplně nepovede, ale s tím musíš počítat. Tyhle věci tě ve výsledku nejvíc posunou dál.

 

Jak je to u Vás s produkcí, pracujete dál na společných věcech?

Produkce je momentálně trochu v pozadí  vzhledem k okolnostem kolem nás. Na prvním místě je teď Metro a na spoustu dalších věcí už nezbývá moc času. Taky si děláme sami grafiku a to zabere spousty času. Ale plány máme, všechno je to jenom otázka času a peněz. Už delší dobu je naším cílem pořídit si vlastní vinyl only label a mít úplně vše pod kontrolou, nikoliv vydávat tracky jako na běžícím pasu na cizích labelech. Dneska je té muziky hrozně moc a najít něco zajímavého je opravdu těžké. Z toho důvodu prakticky ani nechodíme do obchodů s digitální hudbou. Tam může hudbu vydávat opravdu každý a podle toho to taky vypadá. Hudba na vinylu má prostě jinou hodnotu. Ti digitální djs jsou v 90ti procentech opravdu otřesní, protože koupit konzoli a stahnout mp3 z netu je tak jednoduché. Ale o tom to není. Ti lidi to nemyslí vážne a nedělaj to kvůli muzice.

 

 

V Metro Chill Out Clubu se staráte o produkci a o chod oblíbeného klubu. Jak je na tom taneční scéna v Olomouci?

Už je tomu něco málo přes rok, co se staráme v Metru o všechno. Začínali jsme tady s naší rezidentní nocí SOFA a skončilo to tak, že jsme další v pořadí kdo převzal pomyslnou Metro štafetu. Přístí rok to bude 20 let, co Metro existuje a vystřídalo se zde už několik majitelů a Metro stále funguje. Ta značka má historii a tradici, do Metra chodila úplně první generace kluberů v Olomouci. Potom zažila Olomouc zlatou éru za dob Barumby a dneska už je to horší. Metro je v podstatě jediný podnik s kvalitní elektronickou hudbou. Ale něco se tady najde. Za zmínku stojí třeba kluci z Oooh.cz, co hrají funk, soul, rap a disco - DTonate, Pauser a Nic Robertson. Nebo i naši společní kamarádi, Mireau a jeho párty DoNeBe! a Mickey Deguet, pořádatel párty Keyhole, která začínala v Metru a nyní probíha v brněnském Kabinetu Múz. Občas proběhne zajímavý koncert v Jazz Tibet Clubu, ale to není typický taneční klub. Taky tady vidíme pár mladších nadějných kluků, kterým bychom chtěli zkusit pomoct pootevřít oči.

 

Plány do budoucna?

Do budoucna chceme určitě posunovat Metro a udělat z něj v rámci možností co nejlepší klub, co jde. Zatím z toho máme dobrý pocit a vypadá to, že je to možné. Někdy je to dost těžký, protože ty zažitý pořádky je težké změnit ale cítíme, že tady mezi mladšíma ročníkama je určitej hlad po něčem novým. Olomouc je studentské město, má kulturní tradici a rozměr Metra nám naštěstí umožňuje nepodléhat úplně finanční stránce věci. Uvidíme, jak dlouho to vydržíme. Taky chceme zkusit ten label do budoucna, až našetříme. Ten by měl být opravdu striktní. Ale obecně moc neplánujeme a jdeme za energií. Věříme tomu a jdeme bez kompromisů za tím co chceme, někdy musíš něco obětovat, ale ty věci se potom dějí samy a to nás na tom baví asi nejvíc.

 

 

Ptali se v květnu 2014 Jan Pícha a Pavel Eichler


Předprodej vstupenek v síti Ticketpro www.ticketpro.cz za 190czk nebo 290czk (na místě). Prvních 100, kdo si koupí vstupenku na místě, dostane speciální CD kompilaci Mikro NYC by Pat Heart a Alex Neivel.

Více k party a pop-up klubu Microna na www.micronacity.cz .

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016