Komiksová recenze: Top 10 – kniha 1 & 2

Každý ví, že policajti z desátého okrsku "vědeckého" města Neopolis jsou nejlepší. Nejspíš proto je desátý okrsek familiérně přezdívaný Top 10. Nejspíš proto, že každý ve městě od prakticky nezničitelného Jeffa Smaxe až po obyčejné domácí myši vládne zvláštními schopnostmi.

Každý ví, že policajti z desátého okrsku „vědeckého“ města Neopolis jsou nejlepší. Nejspíš proto je desátý okrsek familiérně přezdívaný Top 10. Nejspíš proto, že každý ve městě od prakticky nezničitelného Jeffa Smaxe až po obyčejné domácí myši vládne zvláštními schopnostmi.

Smax: "Jo, sousedi jsou fajnová věc. Moje sousedka se mi nikdy neposmívá jenom proto, že jsem superhrdina a tak…"
Toybox: "U nás to samé. Posmívají se mi jenom proto, že jsem polda."

Toybox, křehká dívka s blonďatým mikádem a zvláštní krabicí hraček pod paží, opustila ochranné zdi policejní akademie a čeká ji první den v novém zaměstnání. Byla přidělena k desátému okrsku ve městě Neopolis. Městě, které vzniklo jako vědecký projekt v padesátých letech kvůli příliš velkému množství superhrdinů. Městě, které pomáhali stavět nacističtí vědci Herr Panzer nebo Sturm und Drang. Městě, které bylo zapojeno do policejního systému paralelních světů.

Jako by to nestačilo samo o sobě, Toybox se musí vedle obvyklých policejních afér (sebevražda doktora Gromolka, řadění masového vraha přezdívaného Libra, návštěva opilého godzilovitého monstra Gogry) zabývat i soukromými aférkami svých kolegů. toptenA když mají samotářský Smax, nukleárními střelami ověšená Irma, v exoskeletu chodící Hyperpes Kemlo, nehmotná lesbička Jacks a další zrovna "tu svou" náladu, není to vůbec jednoduché.

Zároveň je to přesně ta věc, která z mini série Top 10 dělá nadprůměrně kvalitní záležitost a z jejího autora Alana Moora (resp. autorů, protože jako spoluautor je uváděn také kreslíř Gene Ha) krále džungle. Top 10 totiž není jen další super hrdinský komiks v pořadí. Jeho stránky sice super hrdiny přetékají, takže podezřívám Moora, že všechny ty vtipné camea (viz PS) vymýšlí sám rovnou během psaní scénáře. Pod vrstvou super hrdinství ale v Top 10 nejde o nic jiného než o obyčejný detektivní seriál z policejního prostředí.

Předmětem vyprávění proto není zločin, ale rovnou život sám. Moore rozehrává mnoho vedlejších motivů. Hrdinové jsou záhadní a někteří mají svá traumata. Jaká to jsou se čtenář dozvídá až mnohem později. Nebo, vzhledem k tomu že Top 10 má pouze dvanáct dílů, vůbec. Což je na jednu stranu docela škoda, aspoň ale nehrozí rozmělnění vyprávění v melodramatickou selanku.

Gene Ha si dal na postavách záležet a nevyhýbal se detailům, jako třeba nápisy na tričkách seržanta Hyperpsa Kemla (K9 Unit, P.E.S., Ghost Dog: Cesta samuraje). Zvlášť šikovně se mu podařily "přechody" mezi dialogy jednotlivých postav na přeplněné policejní stanici. Velkým kladem mini série je, že před očima nepřipraveného čtenáře se lehce humorná hříčka mění v dobře promyšlený příběh s temnými až tragickými momenty. A napětí roste…

Perfektní ediční příprava (přebal, dělení do kapitol, obálky umístěné vždy před konkrétním pokračováním, povedená předmluva Alana Moora) obě knihy Top 10 definitivně předurčuje do kategorie těch komiksů, které je třeba s pýchou jemně poklepat po hřbetě a zastřeným hlasem okomentovat coby absolutní špičku.topten

PS: Najdete je taky? Elvis Presley, Buck Rogers, Tintin, reklama na Prsteny moci, Wolverine v reklamě na kondicionér, Hulk v reklamě na gamma kalhoty, Nightcrawler (2x), Superman, Blueberry, Silversurfer, Šmoulové, Astroboy, obraz Fantastické čtyřky, Vulture, profesor Xavier, Spock, kapitán Kitrk a Uhura, tým z Hvězdné brány, Mickey Mouse, Alan Moore v řetězech, Asterix, Obelix a Idefix, Batman, Joker a trojice ve zvířecích maskách, kostým Spider-Mana v popelnici, Tarzan, Ringo Star z Beatles, E.T. na kole, Asimovy zákony robotiky…

Top 10 – kniha 1, Top 10 – kniha 2
BB Art 2003, 2004
scénář: Alan Moore