Komiksová recenze: Planetary: Do všech koutů světa a jiné povídky

Trojčlenný tým s nadlidskými schopnostmi pátrá po velkolepých záhadách a objasňuje, jaké anomálie se dějí za našimi zády. Jinými slovy vyšel první svazek Planetary, komiksové archeologie par excellence.

Skupina Holki sice hlásala, že vzpomínky zůstanou, ale není to tak úplně pravda. Vyprávět by mohl Elijáš Snow, nový člen týmu Planetary. Poté, co byl naverbován do skupiny „archeologů nemožného“, která po celém světě odhaluje všelijaké podivnosti, mu věčně někdo naznačuje, že o něm ví víc než on sám. Když se ale kolem vás vynořují gigantické objekty s desítkami tisíc různých úhlů, organické kosmické lodě schopné skákat mezi dimenzemi nebo údajně vyhynulá stvoření o rozměrech Godzilly, řeknete si, že to zřejmě patří k místnímu koloritu.

Přestože první díl komiksové série Planetary nakousne, kudy se vydá základní dějová linie, prozatím se neklade důraz na osudy hlavních postav. V úvodních šesti kapitolách scenárista Warren Ellis a kreslíř John Cassaday přesvědčují čtenáře, že v naší realitě existují nebo existovaly popkulturní ikony dvacátého století. Po zemi opravdu kráčely potvory z japonských monster filmů, ale jisté instance je před námi zamaskovaly. Detektivové z hongkongských stříleček Johna Woo byli reální, jelikož se vracejí jako duchové, kteří si potřebují vyřídit účty se svými vrahy. Pulpoví hrdinové skutečně zažívali neuvěřitelná dobrodružství. Někteří dokonce ještě žijí, aby o tom mohli vyprávět. Jejich minulost je samozřejmě podávána formou bohatě ilustrované povídky s nádechem šestákových magazínů.

Ellis a Cassaday ukazují propracovaným způsobem alternativní život popkulturních fenoménů. Pomiňme teď komplikovanou strukturu, s jakou se například v šesté části kombinují dvě časové linie s filmovými nahrávkami a dokumentárními fotkami, které představují linii třetí. U Planetary je zajímavé, s jakou spořivostí jsou dávkovány informace, aby bylo ještě pochopitelné, na co se odkazuje a kam příběh směřuje. Někteří mohou nabýt dojmu, že jsou záhady nedořečené a motivy postrádají vývoj. Jenže drobná vodítka jsou důmyslně rozesetá ve stručných, ale maximálně účelných bublinách napříč kapitolami. Když se například v roce 1961 něco stane s vesmírnou lodí, jež měla na palubě tři muže a jednu ženu, není náhoda, že ve stejném roce vyšlo první číslo marvelovské týmovky Fantastická čtyřka. Zmínka o sněhové vločce existující v prostoru o 196 833 dimenzích taktéž není jen samoúčelnou exhibicí scenáristy, nýbrž se kolem ní točí i budoucí události.

Ne nadarmo se ostatně fanoušci původní měsíční řady pokoušeli na základě postřehnutých narážek a klíčových motivů předem odhalit, co má vlastně Ellis za lubem a jak moc bude série Planetary provázaná s jeho předchozí tvorbou. Jistě, většina teorií střílela slepými, ale vlastní archeologické pátrání mělo své kouzlo. Planetary může být podobně jako Liga výjimečných Alana Moora, který je mimochodem autorem předmluvy, stimulujícím zážitkem na několika úrovních. Pátrejte po odkazech, skládejte hypotézy, co se bude dít dál, a prozkoumávejte neuvěřitelné případy se sympatickou trojicí v mnohdy velkolepých obrazech. Série Planetary je zkrátka další netradiční ukázkou, jak se dá vyprávět o lidech s nadpřirozenými schopnostmi.

Planetary: Do všech koutů světa a jiné povídky

Scénář: Warren Ellis

Kresba: John Cassaday