PARTYINFO
GORAN BREGOVIĆ
Datum konání: |
22.10.2004 - pátek |
Místo konání: |
Praha - Lucerna |
Live: |
Goran Bregović & Weddings and Funerals Orchestra |
Info: |
promotion@colours.cz |
Popis: |
start 20:30, vstup 620/1260/1790 CZK |
Spolu s Weddings and Funerals Orchestra, který tvoří dechová sekce, trojice bulharských zpěvaček, pravoslavný sbor, smyčcová sekce ze Srbska, perkuse, dirigent a sbormistr, uvede koncert složený jak ze skladeb a písní z filmů Underground, Time of the Gypsies či Arizona Dream, tak i z poslední desky Tales And Songs From Weddings and Funerals. Diváci se tak mohou těšit na divokého Kalašnikova, Mesecinu či hymnické Ederlezi. Sám Bregović hraje na elektrickou kytaru. Vůbec poprvé v České republice vystoupil Bregović loni na hudebním festivalu Colours of Ostrava, kde jeho 2 a půl hodinový koncert přivedl do varu tisíce diváků a stal se jednoznačným vrcholem festivalu. Koncert je součástí celoročního festivalu world music Colours of Prague. Generálním partnerem je Česká spořitelna, partnerem koncertu je Prior. Vstupenky na jediný koncert, který má omezenou kapacitu, jsou v předprodeji v síti Ticketpro. Ve spolupráci s Velvyslanectvím Srbska a Černé hory.
V mládí rocker, ve zralém věku respektovaný pan skladatel. Jediný autor filmové hudby, který své skladby hraje před statisícovým publikem a jediný evropský hitmaker, jehož nevysílá MTV. To vše platí o Goranu Bregovićovi, který začal jako kytarista sarajevské skupiny Bijelo Dugme a proslavil se soundtrackem k Undergroundu režiséra Emira Kusturici. Mistrovsky ovládá rytmy, nástrojové barvy a pikantní stylové příchutě z jihovýchodní Evropy. V 60. letech elektrické kytary natrvalo změnily hudbu východní Evropy. Goran Bregović o 30 let později dokázal, že to funguje i naopak a že východoevropskou hudbu lze exportovat do celého světa. Namísto elektrických kytar mu sloužily dechové nástroje venkovských kapel ze srbského venkova.
Goran Bregović se narodil 22. března 1950 v Sarajevu, jako 16letý hrál v místní kapele Bestije, roku 1974 založil Bijelo Dugme (Bílý knoflík), což byla až do svého rozpadu o 14 let později jedna z nejvlivnějších jugoslávských skupin. S filmovými projekty začal už koncem 70. let, jeho prvotinou byla hudba k filmu Nije Nego (režie: Mica Milosević). Roku 1989 složil hudbu k Domu za vešanje (Dům k pověšení, anglicky: Time of the Gypsies), romské epopeji režiséra Emira Kusturici. Soundtrack zachycuje například úchvatnou verzi "romské hymny" Ederlezi v podání téměř neznámé zpěvačky ze Skopje. Bregovićův neslavnější soundtrack doprovází Kusturicův film Underground, ironický pohled na balkánskou válku. Tři roky trvající spolupráce na filmu ovšem partnerství obou tvůrců vyčerpala a k dalšímu společnému projektu od té doby nedošlo.
Dosah filmu Underground byl zcela mimořádný, otevřel totiž balkánské hudbě dveře do světa. Klíčovou hudební roli má v Undergroundu romská dechovka Bobana Markoviće, nejznámější nahrávku filmu - Kalašnikov - převzala řada skupin z Balkánu i odjinud. Po rozpadu Jugoslávie si Bregović vytvořil zázemí v Řecku, Turecku a Polsku a jako producent či aranžér patří k nejžádanějším autorům. Bregovićovu studiovou spolupráci si objednala například židovsko-jemenská zpěvačka Ofra Haza, George Dalaras z Řecka, první dáma tureckého popu Sezen Aksu i polská zpěvačka Kayah. Po rozpadu Bijelo Dugme se Bregović jako koncertní hudebník na nějakou dobu odmlčel. Na pódium se vrátil roku 1995, shodou okolností ve stejné době, kdy Undeground získal na festivalu v Cannes Zlatou palmu. Bregović vyjel na turné do Řecka a Švédska s desíti lidovými muzikanty, padesátičlenným sborem a symfonickým orchestrem. Organizátoři měli ze stodvacetihlavého ansámblu strach, Bregović počet nakonec zredukoval na padesát. Tehdy se zrodila Svatební a pohřební kapela (Wedding and Funeral Band). V repertoáru má nejvýraznější skladby z filmů - např. Ederlezi (Time of the Gypsies), In the Death Car (Arizona Dream) i Kalašnikov (Underground), hraje často na open-air festivalech pro publikum v rozmezí 3 až 10 tisíc, rekordní koncert se odehrál na náměstí Piazza St. Giovanni v Římě, kam přišlo 500 000 diváků.
Projekt Colours of Prague je transformací celoročního festivalu United Colours Of Akropolis, který od r. 1996 mapoval scénu world music. Festival během tohoto roku na různých scénách v Praze představí sérii necelé desítky koncertů předních jmen současné scény world music.