CLANEK

 

Úvaha 2: Techno na tom nebylo nikdy lépe

Rád bych reagoval na úvahu od DJe Underholta, který si zde před pár dny postesknul, že Techno už není to, co bývalo. Rád bych zde dokázal, že v současné době Techno, resp. elektronická hudba, je na tom lépe než kdy předtím. Problematiku bych rozdělil na několik rovin - Techno jako žánr, současné Techno a scéna.

 

Techno jako žánr

Na začátek bych chtěl říci, že to, co DJ Underholt zmiňuje jako "to pravé Techno", určitě nejde považovat za nějaký etalon. Zaprvé je to pohled formovaný nějakou lokální zkušeností, kdy k nám Techno přišlo už jako "hotová" škatulka v 90. letech. Tomu ale předcházelo X let vývoje na Západě, kdy se elektronická hudba etablovala a nějakým škatulkovacím obdobím si teprve procházela. Zajímavým faktem je, že i pro tehdejší pionýry "Techna" jako byli Juan Atkins nebo Derrick May, to vše byla prostě "House Music". Techno tomu začali říkat omylem až o něco později v Německu. ;)

 

Což mě přivádí k druhému bodu - co je vlastně "pravé Techno"? Jak daleko do minulosti lze zajít a identifikovat moment, kdy se zrodilo? Nechci zde dávat nějaké lekce historie, protože určitě neznám všechna fakta, ale existuje jistý consensus, že "House Music" vznikla na začátku osmdesátých let v Chicagu a brzy navázal Detroit. S tím, že to, co reprezentoval tehdy Detroit, je dnes považováno za základ Techna, protože to byla více strojovější a tvrdší hudba, narozdíl od té Chicago větve, která byla spíše funky a vycházela z Disca. Z tohoto pohledu nám DJ Underholt prezentoval jako jediné a "pravé Techno" spíše některou z jeho  podmnožin - Hard Techno, Acid Techno či Schranz, který tu v té době u nás frčel. Ale pokud bychom se tedy měli bavit o "pravém Technu" z historického hlediska, tak dostáváme mnohem pestřejší směsku, která má mnohem blíž k House Music a Discu než k tomu, čemu říká "to pravé Techno".

Rhythim Is Rhythim - "Strings Of Life" (1987)

 

Juan Atkins - "Techno Music" (1988)




Reese - "Just Want Another Chance" (1988)


 

Poznámka: Moje pojetí historie el. hudby je čistě subjektivní a založené jen na mně dostupných informacích. Pokud někomu právě praskla žilka na čele, tak se omlouvám. :)

Techno dnes

Díky počítačům, digitalizaci a s tím spojené liberalizaci tvůrčích prostředků lze dnes pořídit profesionální nástroje na tvorbu čehokoliv za pár tisíc korun (nebo i zdarma pokud jste internetově zběhlejší). Proto má dnes přístup k tvorbě hudby násobně více lidí než kdy dříve. Sice to odstraňuje jakousi počáteční vstupní překážku, která by měla odfiltrovat úplné neumětely, ale na druhou stranu se díky tomu k tvorbě může nachomýtnout i mnoho talentovaných jedinců, kteří by jinak o elektronickou hudbu ani nezavadili.

Kvůli tomu se dnes musíme prokousávat neskutečným množstvím hudebního balastu, ale zase tím vzrůstá šance, že se nám v něm podaří najít novou, originální, neotřelou perlu s potenciálem posunout celý žánr. Navíc žijeme v době post-žánrové, kdy se vše promíchává, fúzuje, ovlivňuje a někdy je těžké leckteré tracky vůbec zařadit. Je to Techno, Progressive House, nebo Deep House? Takže Progressive Deep Techno? Věřte mi, strávil jsem desítky hodin organizací a re-organizací svojí digitální DJ knihovny dle žánrů, a už jsem to dávno vzdal. :). Zmíněná liberalizace ovšem neznamená, že vše je dneska jakýsi neurčitý maglajz. Hudbu dnes může vytvářet každý a zároveň existují otevřené platformy, které tuto hudbu umožňují distribuovat levně komukoliv a kamkoliv a propojovat tak interprety přímo se svojí cílovou skupinou.

Co se týče Techna a elektronické hudby obecně, tak ta z toho těží na 200%. Pokud člověk zapátrá ve správném koutku internetu, tak by dokonce mohl nabýt dojmu, že zrovna zmiňované "tvrdé" Techno dnes zažívá období renesance. Doporučuji například očíhnout labely ARTS, Lobster Theremin nebo třeba i starý dobrý Soma, který také značně přitvrdil.

Raär - "Flora" (2020)



Rove Ranger - "1998" (2020)


 

Lewis Fautzi - "Epidemic Of Wellness" (2020)

 

Osobně si myslím že právě díky té přístupnosti a tím spojeným novým impulsům, nápadům a vlivům je dnešní zvuk Techna mnohem zajímavější a "vymakanější" než kolovrátky z nultých let, kterých 90% neobstálo v testu času. Dnešní Techno fúzuje žánry, jako je Breakbeat, Jungle nebo EBM, jak nám ukazují autoři jako Current Obsession, I Hate Models či 90 Process, ale zároveň zde jde cítit i jisté pomrkávání zpět do minulosti bez toho, že by opakovali již 100x řečené.

Current Obsession - "Flipp It" (2020)

 

I Hate Models - "It Will Last Forever" (2018)


90 Process - "Strictly Cut" (2018)


 

Takže určitě není třeba klesat na mysli, dobré Techno pořád vzniká, nikam neodešlo, ale prostě to chce jen více hledat... :)

Scéna

Zde lze s DJ Underholtem částečně souhlasit, ale zároveň platí to samé, jak je zmíněno výše - není třeba házet flintu do žita. DJ by měl být ten, který to má "odmakaný" - prohrabe se smetím, vytáhne na světlo světa ty nejlibovější a nejšťavňatější kousky a donese je do klubu. Je smutné, že dneska většina DJs skončí na Beatportu v Techno Top 100 a nedojdou dál, než je Drumcode či Toolroom. A je ještě smutnější, že to stačí i velkým promotérům, protože ví, že pokud nalijí dost peněz do marketingu, tak lidi jim na to stejně přijdou...

Ruku na srdce... Je tohle společnost, ve které se chceme vyskytovat? Nějaký anonymní dav, který přišel konzumovat trend, který zrovna frčí, aby se účastníci mohli vyfotit na Instagram? A shodou okolností je tento trend zrovna dneska Techno? Hudební průmysl se vyznačuje tím, že sám nic nevymyslí, jen vykrádá undergroud, komodifikuje ho a přeprodává ho dál s přirážkou. Ne nadarmo se tomu festivalovému technu posměšně nadává "business techno". Je to jen dobře promazaný stroj na peníze. 

Zároveň však této mašinerii nikdo z nás své peníze dávat nemusí, není to povinné... :) Stále existuje paralelní scéna, vedená, organizovaná a navštěvovaná čistými nadšenci. I zde platí přesně to samé co v předchozí kapitole - hudba je dnes levnější než kdy dříve, DJ software i hardware je za hubičku, jakýs takýs sound systém si lze poskládat taky. Kdo má chuť a nadšení, může vzít pár kamarádů, udělat svoji párty a hrát si na ní to, co chce. Je super sledovat mladou generaci DJs, která už se nezatěžuje diskuzemi vinyl vs. digitál, ale místo toho prostě jde a dělá originální akce. To jsou přesně lidi, které je třeba podporovat a vyjádřit jim solidaritu koupeným lístkem a útratou na baru. To, jaká je scéna, jaká hudba frčí, máme pořád v ruce my, posluchači a návštěvníci. A pokud se mi něco nelíbí, tak proti tomu můžu začít něco dělat. Nemusí to být hned nová klubová noc, ale můžu začít provozovat blog, točit podcast, napsat článek na Techno.cz. ;) Jeden příklad za všechny - Bicep začínali jako hudební blogeři. Pak se posunuli k produkci hudby a... Kompletně překreslili mapu House Music.

Bicep - "Just"


Závěr

Takže ač navenek může situace púsobit neutěšeným dojmem, samá komerce a shit, tak se dle mého jedná jen o jakýsi symptom doby. To, co je nám předkládáno jako např. Techno, je dáno tím, že světu vládne komerce a marketing, který posouvá kupředu hlavně to fádní a průměrné, protože si to žádá jakýsi domnělý průnik toho, co by se mohlo líbit co nejvíce lidem. Zároveň však vzniká nepoměrně více úžasných věcí, a ten, kdo chce, má možnost se ponořit hlouběji a najít si přesně to, co mu vyhovuje. Takže pro toho, kdo se nebojí jít pod povrch, tak Techno nikdy nebylo v lepší kondici! Jen to dá trochu práce s hledáním... :)

Rudy aka Namax

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016